lauantai 19. maaliskuuta 2011

Kotimainen kala

Minun kala-aittani
Aloitan tämän blogini äärimmäisen tuskastuneena kotimaisen kalan tilaan, niin kaupoissa kuin kotipöydässäkin.
Kalastan, väheksymättä mitään kalaa. Omiksi tarpeikseni kalastan, en varsinaisesti harrasteekseni, tai toisaalta, miten sen nyt ottaakaan.
Kalastanut olen pl pikkupojan onkivuodet; yli 50 vuotta ja edelleenkin kesät talvet. Katiskoilla ja verkoilla saaliini olen saanut, pitänyt saalispäiväkirjaa vuosikymmenet.
Parhaat oppini olen kalankäsittelyssä saanut 70-luvulla Veijo Vanamolta ja Jaakko Kolmoselta; vielä tänäkin päivänä pätevät.
Katsellessani kauppojen kalatiskejä; pangasiuksia, puna-ahvenia, norjalaista kassilohta, kirjolohta jne. Surkeata.
Sitten jos kotimaisia villikaloja löytyy, ensimmäiseksi kiinnittää huomiotani alamittaisten kuhien yleisyys, harvoin löytyy haukea, lahnaa, ahventa. Särki, oivallinen ruokakala puuttuu kokonaan ja made ainoastaan sesonkikalana. Kaiken kukkuraksi pyöreässä kalassa löytyy harvoin verestettyjä, siis oikein käsiteltyjä ja sehän tulee tehdä pyyntipaikalla.
Ylläolevan pohjalta ajattelin tätä blogiani, minulle uusi harrastus, jatkaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti